
Emoties als sleutel tot groei
Share
Soms voelt een kind zich blij, soms verdrietig, soms boos of misschien juist heel trots. Al die emoties horen erbij. Ze zijn geen last, maar juist richtingaanwijzers. Emoties vertellen iets. Ze helpen kinderen om zichzelf beter te begrijpen, te groeien in wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan. In deze blog lees je waarom het erkennen en benoemen van gevoelens essentieel is voor de ontwikkeling van een kind, en hoe je dat als ouder, leerkracht of begeleider op een fijne manier kunt stimuleren.
Gevoelens zijn signalen, geen problemen
Wanneer een kind zich boos voelt, gebeurt er iets belangrijks. Boosheid kan aangeven dat iets oneerlijk voelt. Verdriet vertelt dat er iets gemist wordt. Trots laat zien dat een kind groeit, zichzelf overstijgt. Ieder gevoel is een signaal van binnenuit dat wil helpen richting te geven.
Veel kinderen leren onbewust dat bepaalde emoties ‘lastig’ zijn. Dat je niet boos mag worden. Dat huilen iets is om je voor te schamen. Maar juist het ruimte geven aan deze gevoelens helpt een kind om te leren: wat voel ik? Wat wil dit gevoel mij vertellen? Wat kan ik hiermee doen?
De kracht van benoemen
Wanneer kinderen leren woorden te geven aan hun gevoel, gebeurt er iets moois. Ze voelen zich niet alleen begrepen, maar krijgen ook zelf grip op hun binnenwereld. “Ik voel me teleurgesteld omdat het anders ging dan ik hoopte.” – zo’n zin opent een deur. Naar zelfkennis. Naar gesprek. Naar verbinding.
Tools zoals de Mood Wall zijn hierbij waardevol. Door visueel en eenvoudig een gevoel aan te klikken, wordt het gesprek geopend zonder dat er direct veel woorden nodig zijn. Daarna volgt vaak vanzelf een verhaal. Een vraag. Een gedeeld moment.
Herkenning geeft herhaling
Wanneer je een kind regelmatig vraagt hoe het zich voelt, en dat gevoel serieus neemt, ontstaat er een nieuwe gewoonte. Kinderen leren dat emoties komen en gaan, dat ze er allemaal mogen zijn. En dat het erkennen van een gevoel geen zwakte is, maar juist een kracht.
Deze gewoonte helpt hen op lange termijn:
- In vriendschappen (om grenzen en behoeftes aan te geven)
- Op school (om spanning of motivatie te herkennen)
- Thuis (om te delen wat er speelt, ook als dat spannend is)
Oefenen met groei: in kleine stapjes
- Laat een kind bij het ontbijt een gevoel kiezen: “Hoe start jij je dag?”
- Vraag na een ruzie: “Wat voelde jij toen?” in plaats van alleen “Wat gebeurde er?”
- Gebruik momenten van blijdschap om te vragen: “Wat maakt je zó blij?”
Emoties zijn leerstof. Geen extra vak, maar verweven met alles wat we doen. Door kinderen te begeleiden in het herkennen, benoemen en begrijpen van hun gevoelens, geef je ze een levenslange vaardigheid mee. Emoties zijn geen eindstation. Ze zijn het beginpunt van groei.