
Mentale gezondheid begint bij de allerkleinsten
Share
Tijdens de Week van de Mentale Gezondheid – dit jaar van 2 t/m 8 juni – staat het ontknopen, ontwarren en ontwaren centraal. Een prachtig uitgangspunt om te kijken naar hoe we kinderen al vroeg kunnen helpen om te begrijpen wat ze voelen, waar die gevoelens vandaan komen en hoe je ermee omgaat. Want mentale gezondheid begint niet pas in de puberteit of volwassenheid. Het begint al op jonge leeftijd. Misschien wel eerder dan je denkt.
Wat is mentale gezondheid
Mentale gezondheid betekent niet dat je je altijd blij en zorgeloos voelt. Het betekent dat je leert omgaan met verschillende gevoelens: blij, verdrietig, boos, gespannen of opgelucht. Het gaat om het herkennen, benoemen én accepteren van emoties. En juist jonge kinderen hebben hierin begeleiding nodig. Want als je klein bent, voel je vaak veel maar weet je nog niet altijd wat je voelt of hoe je dat kunt uiten.
Waarom aandacht voor mentale gezondheid bij kinderen zo belangrijk is
Veel psychische problemen ontstaan al vóór het 15e levensjaar. Dat betekent dat de basis voor veerkracht, zelfvertrouwen en emotioneel bewustzijn al vroeg gelegd wordt. Kinderen die leren praten over hun gevoelens, leren ook eerder hulp vragen, hun grenzen aangeven én zich inleven in anderen. Ze worden sociaal vaardiger, weerbaarder en durven zich sneller open te stellen.
Hoe je mentale gezondheid op jonge leeftijd ondersteunt
Gelukkig hoeft mentale gezondheid geen zwaar onderwerp te zijn. Het begint bij iets heel kleins: een gesprekje aan tafel, een check-in aan het begin van de dag, een vraag als: “Wat vond je vandaag moeilijk?” of “Waar ben je trots op?”
En juist daarin ligt de kracht van Kleur je Humeur.
Met onze Mood Wall en speelse tools worden emoties zichtbaar en bespreekbaar gemaakt. Op school, thuis of in de praktijk van een coach. Geen ingewikkelde theorieën, maar simpele hulpmiddelen waarmee kinderen leren: dit voel ik, dit mag er zijn en dit kan ik ermee doen.
“Het is oké om boos te zijn. Het is oké om verdrietig te zijn. En het is oké om niet te weten wat je voelt. Als een kind dát leert, maak je een wereld van verschil.”
Voorbeelden uit de praktijk
-
In de klas kiest ieder kind bij binnenkomst een magneet met zijn of haar stemming. Zo ontstaat er een moment van reflectie én overzicht voor de leerkracht.
-
Thuis gebruiken ouders de set om tijdens het avondeten te praten over de dag: “Waarom voelde je je opgelucht vandaag?” of “Wat maakte je boos op school?”
-
Kindercoaches starten hun sessies met een stemmingskeuze, waardoor het kind vanaf het eerste moment centraal staat in woorden én gevoel.
Ontknopen begint met aandacht
Emoties zijn soms een wirwar. Zeker voor jonge kinderen. Ze kunnen zich verward, overspoeld of juist stil teruggetrokken voelen. Maar als er ruimte is voor aandacht en gesprek, ontstaan er verbindingen. Dan wordt de emotie ‘ontknoopt’ en komt er rust, overzicht én groei.
Speciaal tijdens de Week van de Mentale Gezondheid geven we 20% korting op al onze tools in de shop! Gebruik de code mentaal20
bij je bestelling. Geldig tot en met 8 juni.