Op school leren over emoties is net zo belangrijk als taal en rekenen

Op school leren over emoties is net zo belangrijk als taal en rekenen

Op 13 november schreef Maxe de Rijke een mooi artikel in Trouw over het belang van leren over emoties. 'Sociaal-emotioneel welbevinden is een belangrijke basis om tot leren te komen.'

Ze schrijft dat dit het zelfbeeld van leerlingen versterkt en leert hen om zich te
verbinden. 'Kinderen die weten wat ze voelen, wie ze zijn en wat ze willen, komen beter tot leren'. Het is daarom van belang om van jongs af aan al te leren over emoties.
Emoties herkennen en kunnen benoemen helpt kinderen om zich te uiten. MINDUs zet zich ook in voor jongeren en mentale gezondheid. Uit hun gesprekken met jongeren bleek dat jongeren een grote behoefte hebben aan meer kennis en vaardigheden om mentaal fit te zijn en blijven.
Ze geven daarnaast aan dat ze op school verwachten meer te leren dan alleen cognitieve vaardigheden. Ze willen dat school je voorbereid op het leven in deze maatschappij en dat sociaal emotioneel leren, persoonlijke ontwikkeling en naar elkaar omkijken hier onderdeel van is. Ze zoeken naar kennis over mentale gezondheid, willen weten wat ze zelf kunnen doen, hoe ze vrienden kunnen helpen en waar ze terecht kunnen voor hulp.
Het is dus van belang om gedurende de ontwikkeling van een kind naar (jong)volwassene voldoende aandacht te geven aan emoties en sociaal-welbevinden.
Terug naar artikelen